Οι φοιτητές του Εθνικού Πανεπιστημίου του Σαν Μάρκος (UNMSM) σταμάτησαν την κατάληψη της πανεπιστημιούπολης, μετά τη σύσταση τραπεζιού διαλόγου και την υπογραφή συμφωνίας για την άρση της διαμαρτυρίας, με αποτέλεσμα τα μαθήματα με φυσική παρουσία και οι ακαδημαϊκές δραστηριότητες να ξαναρχίσουν την ερχόμενη Πέμπτη 28 Μαΐου.

Οι συμφωνίες που επιτεύχθηκαν προβλέπουν ότι το πανεπιστήμιο θα δημοσιεύσει την απόρριψή του προς το νομοσχέδιο 12736, το οποίο επιτρέπει την επανεκλογή των πανεπιστημιακών αρχών, και θα το διαβιβάσει στο Κογκρέσο της Δημοκρατίας (κύριο αίτημα των φοιτητών). Επιπλέον, όσον αφορά το αίτημα για τη λήξη της θητείας των κύριων πανεπιστημιακών αρχών, αυτό θα συζητηθεί στη Συνέλευση του Πανεπιστημίου πριν από τις 26 Ιουλίου 2026.

Επίσης, συμφωνήθηκε ότι ο εκπρόσωπος της Πανεπιστημιακής Ομοσπονδίας του Σαν Μάρκος (FUSM) θα συμμετέχει με δικαίωμα ψήφου στις συνεδριάσεις της Πανεπιστημιακής Συνέλευσης, του Πανεπιστημιακού Συμβουλίου και των επιτροπών του, για όσο διάστημα διαρκεί η δικαστική διαδικασία με την ομοσπονδία. Επιπλέον, δεν θα κινηθούν διοικητικές διαδικασίες εναντίον των φοιτητών που συμμετείχαν στην κατάληψη.

Στο τραπέζι του διαλόγου συμμετείχαν η πρύτανης Jerí Ramón, ο ακαδημαϊκός αντιπρύτανης, ο εκπρόσωπος των κοσμητόρων του πανεπιστημίου, τρεις εκπρόσωποι του Γραφείου του Συνηγόρου του Λαού και τρεις εκπρόσωποι των φοιτητών, οι οποίοι πραγματοποίησαν τη συνάντηση στο Πολιτιστικό Κέντρο του Σαν Μάρκος, γνωστότερο ως La Casona.

Η κατάληψη της πανεπιστημιούπολης του Σαν Μάρκος πραγματοποιήθηκε στις 12 Μαΐου και λήγει σήμερα, 27 Μαΐου το μεσημέρι. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες κατηγορούν την τρέχουσα διοίκηση ότι επιδιώκει να τροποποιήσει το καταστατικό και τους εσωτερικούς κανονισμούς προκειμένου να ευνοήσει την επανεκλογή και να εξασφαλίσει τη συνέχεια μιας πολιτικής ομάδας. Επιπλέον, κατήγγειλαν παρατυπίες στις προηγούμενες εκλογικές διαδικασίες, αποκλεισμό των λιστών της αντιπολίτευσης και έλλειψη διαφάνειας, καθώς και την αδράνεια των αρχών απέναντι στα αιτήματα των φοιτητών.

Επί του παρόντος, εκτός από το Σαν Μάρκος, και άλλα πανεπιστήμια στο Περού βρίσκονται σε κατάσταση διαμαρτυρίας: στο Εθνικό Πανεπιστήμιο του Ουκαγιάλι η φοιτητική κοινότητα διαμαρτύρεται ειρηνικά για νέες καταγγελίες σχετικά με παρατυπίες στη διοίκηση του πανεπιστημίου, ενώ στο Πανεπιστήμιο Λα Καντούτα (Λίμα) οι φοιτητές κατέλαβαν μέρος της πανεπιστημιούπολης καταγγέλλοντας την παράνομη κατάληψη της φοιτητικής εστίας.