A una setmana de la segona volta de les eleccions, diversos grups socials, sindicats, moviments i col·lectius de la societat peruana s’estan organitzant per emetre un vot crític per escollir el nou president del Perú.

El Bloc Ambiental “diu No a Keiko”, «El fujimorisme no és una opció», diu un comunicat avalat per diverses organitzacions ecologistes, «a la vista de les seves accions al Congrés que contribueixen a l’afebliment de les institucions mediambientals, l’expansió del crim mediambiental organitzat, la inseguretat alimentària, la pèrdua de biodiversitat i altres factors que ens apropen al punt de no retorn pel que fa al canvi climàtic i al ‘col·lapse’ mediambiental».

El comunicat, però, aclareix que el suport a Juntos por el Perú no implica un suport incondicional ni un xec en blanc. «Reconeixem que hi ha decisions polítiques de Juntos por el Perú i de Roberto Sánchez que han generat legítimes preocupacions en diversos sectors socials, pel que fa a la defensa dels territoris, la natura i les demandes de la gent. Per aquest motiu, el nostre suport és condicional i presentem un conjunt de condicions que s’han de complir.”

El Bloc Ambiental fa una crida a la “participació en els processos de presa de decisions pel que fa a l’impacte ambiental, la protecció de les conques hidrogràfiques, la derogació de la Llei Anti-forestal, una llei amb un enfocament tècnic, social i ambiental que permeti el tancament de REINFO, i la compensació directa a les comunitats i pobles afectats per la contaminació ambiental”, entre altres coses.

El comunicat afegeix que «davant del greu perill que suposa el fujimorisme, cal prendre decisions» i considera essencial establir «una relació amb les organitzacions socials de base basada en el respecte, el diàleg i la representació efectiva de les seves demandes. La participació de les comunitats i els ciutadans no s’ha d’explotar ni reduir a meros moments de campanya».

Entre les organitzacions que signen el comunicat hi ha el Moviment Ambiental del Perú – MAP, CONTRACLIMAX, la Plataforma de la Conca del Riu Chillón, el Front Universitari d’Arequipa, la Xarxa de Dones Organitzades de Carabayllo, Veus pel Futur – VPF, Rebel·lió Científica – SR; MINCA – Arequipa, el Centre d’Estudis Humanistes Nova Civilització – CEHUM i la Resistència Ecològica de Callao, entre d’altres.